Anul trecut, instanțele judecătorești au emis 7.899 de ordine de protecție, cele mai multe fiind emise la solicitarea victimelor. În plus, peste 80% dintre români consideră că violența împotriva femeii este un fenomen larg răspândit în țara noastră. În acest context, Fundația Vodafone România a lansat aplicația Bright Sky Ro, un instrument digital gratuit care vine în sprijinul victimelor violentei domestice, oferind asistență și informații utile persoanelor aflate într-o relație abuzivă sau celor care vor să ajute astfel de cazuri.
În condițiile pandemiei, lansarea aplicației a avut loc online, printr-un webinar la care au participat prezentanți ai entităților implicate în realizarea acestui proiect – Fundația Vodafone, Poliția Româna, Asociațiile Necuvinte și Code for Romania -, oameni de media și persoane publice care susțin proiectul, precum Oana Pellea sau Irina Margareta Nistor.
Detalii despre toată munca din spatele acestui proiect, mi-a oferit Angela Galeța, Directorul Fundației Vodafone.
Cum funcționează aplicația?
Bright Sky oferă asistență și informații extrem de utile victimelor violenței domestice și pentru cei care doresc să ajute pe cineva cunoscut, aflat într-o relație abuzivă. Aplicația se descarcă gratuit din GooglePlay Store și App Store, se setează limba – aplicația fiind disponibilă în trei limbi: română, maghiară și engleză – și apoi este gata de utilizat. BrightSky este structurată în două capitole mari: „Sfaturi pentru mine” și „Sfaturi pentru cineva cunoscut”. Pentru cei care vor să afle mai multe detalii despre funcționalitățile aplicației, există un film demo chiar aici https://www.youtube.com/watch?v=ilupjA-Akf8.
Cui se adresează aplicația? Dacă auzi un scandal în vecini, poți accesa Bright Sky?
Este important de menționat că Bright Sky este utilă nu doar pentru victimele violenței domestice și violenței de gen, ci și pentru noi toți, pentru că ne ajută să înțelegem ce înseamnă violența domestică și cum putem ajuta. De exemplu, ne prezintă care sunt formele pe care le poate lua violența domestică – violență fizică, sexuală, economică, psihologică, spirituală etc. De asemenea, avem în aplicație chestionare de autoevaluare sau prin care putem evalua relația cuiva, astfel încât să înțelegem mai bine dacă este sau nu una abuzivă. În aplicație se găsesc și studii de caz care ne ajută să demontăm anumite mituri și să recunoaștem orice formă de abuz. În plus, este disponibilă o bază de date în care putem găsi (pe bază de localizare sau prin selectarea unei anumite localități) toate serviciile care pot ajuta o victimă a violenței domestice / de gen. În felul acesta, înțelegând fenomenul violenței domestice și cum putem interveni, care sunt instrumentele și serviciile care pot ajuta victima, putem să ne salvăm pe noi înșine sau să ne implicăm în ajutorarea celor din jur, a unei vecine / a unui vecin de exemplu. Dacă vrem ca victimele să aibă curaj să denunțe abuzatorul și să iasă dintr-o relație abuzivă, atunci noi toți trebuie să știm ce putem face, cum putem ajuta și să luăm atitudine.
Celui ce raportează un caz, i se stochează datele?
Bright Sky nu stochează date personale. Raportarea unui caz de violență domestică se face direct la 112 sau se poate cere ajutorul ONG-urilor, adăposturilor sau altor entități specializate ale căror date se găsesc în baza de date din aplicație, în secțiunea „Găsește ajutor”. Poți accesa aplicația ca să afli ce poate face vecina /vecinul agresat, de exemplu, sau poți să suni direct la 112. Apelul către 112 făcut din aplicație este unul obișnuit, ulterior se urmează procedura normală pentru orice apel la 112.
Aplicația include și un jurnal. Ce presupune acest jurnal?
Secțiunea “Jurnalul meu” oferă posibilitatea înregistrării incidentelor într-un jurnal digital, confidențial, la o adresă de email aleasă de victimă. Cu ajutorul aplicației, victima poate trimite către acea adresă: fotografii, înregistrări video, text (ex. notițe despre un anumit incident), înregistrări voce. Toate aceste informații acumulate o pot ajuta ulterior pe victimă la probarea abuzului în instanță, pentru obținerea Ordinului de Protecție.
Probele rămân în telefonul victimei?
Nicio informație înregistrată prin “Jurnalul meu” (indiferent de formatul ei) nu va fi salvată în telefon.
Adesea, victimele violenței domestice sunt bătrânii și copiii. Au ei posibilitatea să utilizeze acest serviciu?
Așa este, din păcate, statisticile ne arată că, de foarte multe ori, victimele violenței domestice (indiferent de forma pe care o ia abuzul) nu sunt doar femeile, ci și copiii și bătrânii.
Sigur că da, pot folosi și ei BrightSky. Aplicația este gratuită, ușor de accesat, cu o structură care permite o navigare facilă. Toate informațiile din aplicație sunt prezentate într-un limbaj accesibil, fără folosirea unor termeni complicați.
Care sunt diferențele dintre aplicația Bright Sky în și în celelalte țări în care ea există?
Singurul lucru complet neschimbat în toate țările în care a fost lansată BrightSky este structura aplicației și împărțirea ei pe capitole. În rest, întreg conținutul aplicației, tot textul, a fost adaptat specificului local și legislației noastre în vigoare. De asemenea, baza de date a serviciilor de ajutor este una locală, la nivel național.
Concret, cum sunt sprijinite victimele?
Bright Sky educă populația despre abuz și semnele lui și ne ajută să fim pregătiți și să preîntâmpinăm astfel de situații, dar are și funcție de suport pentru victimele violenței domestice. Prin îndrumare și un ghid cu mijloace concrete, aflăm care sunt pașii de urmat pentru ca o victimă să iasă dintr-o relație abuzivă. BrightSky oferă asistență și informații persoanelor aflate într-o relație abuzivă, dar și celor care vor să ajute o persoană cunoscută, aflată într-o asemenea situație.
Voi explica, pe scurt, cum funcționează. În primul rând, aplicația ajută la identificarea abuzului (prin rubrica “Sfaturi pentru mine sau pentru cineva cunoscut”). Avem un chestionar care ajută la autoevaluarea relației sau la evaluarea riscului pentru cineva cunoscut, apoi avem secțiunea “Jurnalul meu”, care oferă posibilitatea înregistrării incidentelor într-un jurnal digital, confidențial, la o adresă de email aleasă de victimă, iar toate acestea pot constitui dovezi în instanță pentru obținerea ordinului de protecție. Apoi, există secțiunea “Consimțământ sexual și hărțuire”, ce conține studii de caz pentru a înțelege și recunoaște orice formă de abuz. Mai departe, în secțiunea “Găsește ajutor”, avem o bază de date a serviciilor de asistențădin întreaga țară unde, fie pe bază de localizare, fie prin introducerea unei adrese, aplicația listează serviciile cele mai apropiate unde victima (sau o persoană care vrea să o ajute) poate cere ajutor. Avem ghidul de siguranță online, foarte important pentru protecția victimelor. Bright Sky oferă și informații despre planul de siguranță, dar și sfaturi despre cum acestea pot ieși dintr-o relație abuzivă. Aplicația conține și informații la zi despre Ordinul de Protecție (cine/ cum/ pe ce perioadă îl emite). De asemenea, o secțiune extrem de interesantă este cea despre demontarea miturilor. Sunt situații în care suntem tentați să căutam scuze, să spunem că ni se pare… uitând că nu există scuze pentru abuz, orice forma ar îmbrăca el.
În final, menționez că încă din home page este promovată linia de asistență națională oferita de ANES și, în fiecare pagină, veti remarca butonul “Apeleaza 112”. Asta deoarece, în situație de urgență, trebuie apelat imediat 112.
Deci aplicația nu poate înlocui un apel la 112.
Nu, într-o situație de urgență trebuie apelat imediat 112 pentru intervenția Poliției.
La ce trebuie să fie atentă victima pentru ca agresorul să nu descopere aplicația pe telefon?
Bright Sky are un mod ascuns, din case se poate ajunge în meniul principal prin simpla atingere a unei iconițe. De asemenea, dacă victima suspectează că agresorul poate avea acces la telefonul ei, poate șterge pur și simplu aplicația din telefon, fără ca acest lucru să afecteze în vreun fel o nouă descărcare /utilizare. În plus, adresele de email din „Jurnalul meu” pot fi diferite de fiecare dată; aplicația nu memorează emailul și acesta trebuie introdus de fiecare dată manual.
Victimele sunt adesea persoane cu posibilități materiale reduse. Au ele acces la un smart phone pentru a o putea folosi?
Conform unui studiu realizat de către Institutul Național de Statistică în 2018, 86% din populația țării utilizează internetul pe smartphone atât în mediul urban, cât și în cel rural. Detalii regăsiți aici https://www.gpec.ro/blog/studiu-institutul-national-de-statistica-accesul-populatiei-tehnologia-informatiilor-comunicatiilor-romania-2018.
De asemenea, victima poate folosi telefonul unui prieten, rude sau cineva de încredere pentru a descărca aplicația și a căuta informații și servicii la care poate apela.
Care au fost etapele premergătoare lansării? Câte variante ați testat și cât au durat testele?
Aducerea aplicației în România a însemnat mult mai mult decât o simplă traducere a textului. Am avut un grup de lucru format din reprezentanți ai Poliției Române (prin Institutul Național de Cercetare și Prevenire a Criminalității), Asociației Necuvinte, Asociației Code for Romania, Fundației Vodafone România, precum și colegi de la Fundația Vodafone UK. Conținutul aplicației trebuia nu doar tradus, ci adaptat specificului și legislației din România. După traducerea textului în limba română, fiecare pagină a fost discutată, analizată și adaptată specificului local. Vorbim de zeci de pagini. Odată agreat textul local, el a fost tradus din nou în engleză și maghiară, astfel încât BrightSky Ro să fie disponibilă în toate aceste limbi. Au existat trei întâlniri ale grupului de lucru, aici in România, a câte douăzile fiecare, și multe, foarte multe schimburi de emails. Odată finalizat conținutul, acesta a fost urcat în aplicație și am dat acces unui grup de testare (format din reprezentanți ai altor ONG-uri în domeniu, Poliția Română, colegi voluntari din Vodafone). Am avut șase variante până la cea finală, pe care o puteți descărca acum din App Store și Google Play Store.
Poliția Română este unul dintre partenerii Fundației VodafoneRomânia în acest proiect. Cum v-au sprijinit concret?
Aș vrea, în primul rând, să mulțumesc tuturor partenerilor din grupul de lucru. Contribuția fiecăruia a fost esențială, fie că vorbim de Poliția Română – care a oferit suport mai ales în zona prevederilor legale, instrumentelor de protecție pentru victime -, de Asociația Necuvinte – care a venit cu experiența organizației care interacționează direct atât cu victimele, cât și cu părțile implicate în ajutorarea acestora – sau de Asociația Code for Romania, care a întocmit baza de date cu serviciile de asistență disponibile și a contribuit cu sfaturi pe zona de siguranță online. De asemenea, aș vrea să mulțumesc pentru implicare celor de la INML – la secțiunea “Cine ajută victimele” avem un film cu reprezentați ai acestei instituții, care explică victimelor ce ajutor găsesc la INML, extrem de important în strângerea de dovezi pentru instanță și nu numai.
Cum ajung agresorii să fie sancționați în urma unui apel prin Bright Sky?
Rolul aplicației BrightSky nu este unul coercitiv. Apelul la 112 prin aplicație urmează fluxul unui apel normal. Însă, utilizatorul aplicației, fie că este o victimă sau o persoană care vrea să ajute pe cineva cunoscut, are acces și la link-uri externe, care trimit de exemplu pe site-ul Poliției, unde se găsesc informații despre Ordinul de Protecție, cum se completează și care sunt pașii de obținere. În plus, așa cum am explicat deja, dovezile strânse prin funcția „Jurnalul meu” pot constitui probe în justiție. Nimeni, în afară de victimă, nu are acces la aceste dovezi stocate prin „Jurnalul meu”, întrucât adresa de email este una confidențială, nu există în spate vreun mecanism prin care altcineva (dezvoltatorul aplicației, de exemplu) să aibă acces la aceste probe.
Din datele care există până acum, cum a fost perioada de izolare pentru victimele violenței domestice?
Conform datelor oferite de Poliția Română, numărul infracțiunilor din sfera violenței domestice a crescut cu 2.3% în martie 2020 față de martie 2019.
ANES a înregistrat o dublare a apelurilor la linia națională de asistență, de la 111 in 16 martie – 10 aprilie 2019, la 251 de apeluri în perioada 16 martie – 10 aprilie 2020.
Ce organizații care pot veni în ajutorul victimelor există în România?
Există linii naționale de asistență (de ex. Helpline național, creat de Agenția Natională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, Helpline al Agenției Naționale împotriva Traficului de Persoane,Telefonul Vârstnicului, Telefonul Copilului), ONG-uri care oferă asistență și consiliere socială, juridică, psihologică, intermedierea relațiilor cu alte instituții, servicii sociale, adăpost de urgență pe o anumită perioadă. Datele de contact (telefon, adresa – mai puțin pentru adăposturi a căror adresă este secretă –, email), informații despre serviciile pe care le oferă se găsesc în baza de date BrightSky din secțiunea „Găsește ajutor”.
Mulțumesc mult pentru acest interviu și felicitări încă o dată pentru reușita acestei lansări!
Credit Foto: Alexandra Pandrea și Fundația Vodafone