Cristina Manafu e un blogger activ și organizează evenimente unde se distrează offline cu oamenii din online. E un maniac al aplicațiilor, făcea influencer marketing când mulți dintre noi nu aveau nici măcar cont pe Facebook și m-a cucerit definitiv deși nu am apucat să ne întâlnim decât online. Iată ce l-am întrebat și mai ales ce răspunsuri am primit.
Când spui Manafu, spui online. Cu ce te-ai fi ocupat azi dacă nu exista online-ul? Si cu ce te-ai ocupa dacă ar disparea online-ul?
Evenimente! Eu fac multe evenimente pe an, în multe domenii. Îmi place ideea de a vedea mai mulți oameni în același loc, chemați de un subiect de interes comun. Iar dacă ar dispărea online-ul mâine, probabil m-aș întoarce în print, presupunând că ziarele și revistele ar renaște. Am început „să fac online” cam în același timp cu activitatea mea în presă și în evenimente. Toate trei sunt legate cumva și au cel puțin trei lucruri în comun: idei, oameni, oportunități.
Iar dacă ar dispărea toate acestea, aș lucra cel mai probabil în servicii său aș căuta să creez un brand.
Dacă ar fi să identifici trei momente din viața ta care te-au ajutat să devii ceea ce esti azi, care ar fi acestea?
Copilăria înainte de 1989 a fost cu siguranță un moment important pentru mine. M-a făcut să îmi imaginez un univers cu lucruri desprinse din cărți, filme și orice lucru îmi cădea în mână în acele vremuri. Creăm lucruri, inventăm povești, visăm mult. În facultate, am citit mult și am căutat să învăț cât mai multe despre media, comunicare și advertising. Eram pasionat de muzică și film, îmi doream să fiu jurnalist său publicitar. Cumva toate astea m-au făcut să îmbrățișez total Internetul, când l-am descoperit la primul job. Veneam în zilele libere la birou doar ca să stau online. Păstram poze și articole pe dischete, ca într-o bibliotecă personală. Acum când privesc în urmă, zâmbesc gândindu-mă la cât de „disperat” eram să strâng atâtea fișiere, de parcă s-ar fi terminat Internetul. Luna aceasta am împlinit 20 de ani de când mi-am început cariera cu adevărat. Primele mele locuri de muncă, primii colegi, primii șefi și primele proiecte mi-au influențat mult parcursul de la angajat la antreprenor.
Aparent, cu cât stăm mai mult online, cu atât muncim mai puțin. La tine cum e?
Realist vorbind, nu este deloc așa! Internetul ne-a oferit multe facilități, însă este doar un nou instrument ori un nou mediu de lucru. Muncim cel puțin la fel de mult ca oricând. Unii poate chiar mai mult. La mine lucrurile nu s-au schimbat, am fost mereu un workaholic cu său fără acces la net. Nu am stat locului niciodată, mereu am căutat să fac lucruri noi.
Cum arată viața offline a unui om ca tine al cărui nume este practic sinonim cu online-ul?
Plină de călătorii. Încerc să ies din București cel puțin o dată pe lună, cel mai adesea prin alte țări. E felul prin care îmi reîncarc bateriile și, paradoxal, felul în care mă conving să nu plec de tot din țară. Călătorind îmi iau doza de normalitate din alte țări europene său mă deconectez în mici vacanțe, după perioade agitate.
Ai putea face o clasificare a influencerilor dincolo de categoriile bloggeri, youtuberi, instagrammeri?
Întotdeauna am crezut că bloggerii nu sunt influenceri. De fapt, că nu pot fi amestecați cu influencerii. Vloggerii, celebritățile, oamenii cu comunități mari pe Facebook și unii instagrammeri formează tagma influencerilor în accepțiunea de azi. Eu aș împarți tot universul influencerilor în micro-influenceri, adică oamenii de lângă noi, bloggeri, adică foști jurnaliști care țin un blog său oameni care au avut o chemare pentru scrisul online și tot ce mai implică blogging-ul, profesioniști, adică oameni recunoscuți în diverse domenii și expuși în media și social media, și visual influenceri, adică vloggeri și instagrammeri.
Ce se întâmplă cu influencerii care sunt folosiți excesiv de branduri?
Fie vor deveni celebrități cu recunoaștere largă, fie vor rămâne niște endorseri obișnuiți. În 10 ani de influencer marketing în România, nu am văzut pe cineva care să expire din cauza colaborărilor cu brandurile. Altele au fost motivele pentru care unii au expirat, ca să zic așa.
Dacă ar fi să faci o previziune, care este viitorul influencerilor? Dar al agențiilor de influencer marketing?
Este momentul lor acum și acesta va mai dura o vreme. Bloggerii sunt tot aici după 10 – 15 ani. Deci îi vad pe acești noi influenceri încă vreo 10 ani alături de noi. Sigur pentru vreo cinci. Agențiile de influencer marketing sunt în mare parte companii de impresariat. Unele vor intra în grupuri de comunicare, unele vor merge pe nișe. Aici mai e de muncă pentru formarea unor agenții în adevăratul sens al cuvântului.
Dă-mi exemplu de 5 conturi de instagram care merită urmărite în afară de al tău.
@qmike, @mitandrosemary, @davidbeckham, @erenjam, @tanksgoodnews.
Spune-mi 3 aplicații foto fără de care orice instagrammer care se respectă nu poate trăi.
VSCO, Snapseed, Lightroom.
Poți să faci o analiza a vloggingului în 2018?
Anul acesta am văzut o crestere în vlogging-ul de nișă și un interes mai mare al adulților față de YouTube. E nevoie de mai mult conținut pentru audiențele mature ca YouTube să devină cu adevărat maistream precum Facebook.
Ce sfat ai pentru un puști care vrea să-și facă vlog?
Să se țină de școală, în primul rând! Să citeasca mult și să fie curios! Restul vine de la sine atunci când ai imaginație, vocabular și ești deschis către cunoaștere. Noua generație e nativă digital, așa ca partea tech nu va fi o problemă.
Dar pentru părinții unui puști care stă toata ziua pe tabletă/telefon, ce sfat ai?
Să nu îi interzică accesul. Îl va găsi la școală, la veri său vecini. Digitalul e parte din viața generației noi, el va învăța și își va face o carieră prin său în digital. Și, la urma urmei, nu copilul stă mult pe tabletă, părinții ar trebui să îl facă interesat de alte lucruri. Un copil e în formare continuă. Nu poți aștepta de la el să fie moderat, să își impună o limită. El descoperă lucrurile.
Ești și tu părinte și mă interesează cum balansezi corect timpul petrecut de copilul tău online?
Nu i-am pus restricții niciodată, însă încercăm să îl implicăm și în alte activități decât cele online. De la sine cumva, programul lui nu îl lasă foarte mult pe telefon său laptop. În plus, e un băiat foarte activ. Preferă să stea în skate park decât pe gadget-uri.
Când stați la masă, vorbiți între voi, său stați pe telefoane?
Încercăm să lasăm cât mai mult telefoanele deoparte. Nu avem o regulă împotriva lor. Ne place însă să facem planuri împreună, să râdem și să căutam noi motive de a face lucruri frumoase. Fiecare său împreună.
Care e cea mai buna aplicație pentru parental control?
Bitdefender are o opțiune foarte bună pentru părinții care vor să urmarească activitatea copiilor lor.
Pentru tine, shoppingul online e mai bun decât cel offline? Dar pentru cei din familia ta?
Clar mai bun! Obișnuim deja să mergem în magazine, să scanăm etichetele și să comandăm de pe mobil instant său apoi acasă. Nu ne mai place să mergem cu pungi după noi.
Cu cât timp înainte comanzi online cadourile de Crăciun?
De obicei, pe ultima sută de metri, însă anul acesta îmi doresc să fiu mai organizat. Deja am început să iau o parte din cadouri.
Ce experienta de shopping online nu ai mai vrea să repeti?
Black Friday! Așa zic mereu, dar nu mă pot abține. Cumpăr de fiecare dată.
Cum comunici cu familia? Aveți un grup de what”s app? Sunt curioasă care este numele acest grup:)
Suntem mai tot timpul împreunaă și nu avem un grup special. Însă avem grupuri cu prieteni foarte buni său cu rude apropiate. Cele mai active sunt Clanul Anthol, Lavanda Fina și La Famiglia.
Timpul petrecut online le afectează oamenilor relațiile sociale? Tie ți le afectează?
Cred că pentru cei mai mulți timpul online a ocupat locul timpului petrecut în fața televizorului, cu ziarul în mână ori chiar cu cartea, lângă un radio său chiar nefăcând nîmic. Și mă refer la noi cei care au trăit și fără Internet. Nu cred deci într-o alienare. Pentru mine a sta online înseamnă cel mai mult a munci, apoi a cauta lucruri care mă interesează său a folosi serviciile existente pe Internet care le înlocuiesc pe cele tradiționale. Prefer să fac cât mai multe online și offline. Nu cred că stau prea mult online!
Care sunt efectele pozitive ale networkingului online?
Cred că facem astăzi mai puțin networking online. Cred că networking-ul adevărat se face tot offline. Însă online reușești să economisești timp, să sări peste câteva etape introductive ale networking-ului. Cred că am înlocuit convorbirea telefonicaă de pe vremuri cu „socializarea” pe Internet.
Care este hashtagul tau preferat?
#Inca #nu #am #propriul #hashtag!
Care e cea mai cool aplicatie descoperita recent?
Am 540 de aplicații in telefon in acest moment. În permanență instalez și dezinstalez. Aș putea trece drept dependent de aplicații. Ce aș putea recomanda acum? Unfold, o aplicație pentru crearea de Insta Story-uri.
La ce seriale te uiti?
Aș înclina să spun „La toate!”, însă nu am timp atât de mult cât aș dori. Petrec mult timp pe Netflix și Amazone Prime, iar din când în când mă opresc și pe HBO GO. Văd multe SF-uri, în general, serii cu subiecte politice și seriale istorice.
Care este platforma de social media pe care merită să ramai în 2019 și de ce?
Cu siguranta, Facebook va rămâne la putere și în 2019. Cel puțin pentru noi, adulții. Însă Instagram și YouTube se bucură de o atenție foarte mare în rândul tinerilor. Aș spune că putem rămâne cu un ochi și pe Instagram, de unde să ne luăm porția de inspirație și să căutăm frumosul și să ne uităm mai des pe YouTube, există din ce în ce mai mult conținut interesant și mai ales util pentru cei de vârsta noastră.
Care este cea mai mare bucurie a ta când privești în urmă și care e cel mai mare regret?
Evident, cea mai mare bucurie este fiul nostru, Nicolas. Profesional, mă bucur că am avut ocazia și inspirația să îmi croiesc cariera așa cum am dorit, făcând mereu ce mi-a plăcut mai mult. Regrete mari nu am. Iar puse în balanță cu ce am reușit să fac, cred că se prescriu repede.
Interviu despre networking, pasiuni și trenduri susținut de