“Matei se uita la desene pe tableta?”, a intrebat-o cineva pe mama.
“Nu, nu stie ce inseamna deocamdata tableta”, a zis mama.
“Pai si cum mananca, de exemplu? La ce se uita cand mananca?” a continuat interogatia.
“Nu m-am gandit ca trebuie sa se uite la ceva cand mananca. Deocamdata, mananca cum mancam si noi, ne uitam in… farfurie… aducem doua, trei jucarii si ne prefacem ca le dam si lor de mancare…”
Conversatia asta a facut-o pe mama sa se intrebe de la ce varsta se impune o dieta de digital media, cat trebuie sa dureze si ce trebuie sa contina ea. Pentru ca intre parinti parerile sunt impartite, pentru ca unii copii au acces la smartphone, tableta sau computer de la varste mai mici de 2 ani, iar altii fac cunostinta cu ele in primul an de scoala, mama a cerut sfatul unui specialist: Nadia Gorduza, medic si psihoterapeut, fondator Id Therapy Bespoke Treatment Center*.
In ce masura folosirea smartphone-ului, a tabletei sau a computerului este un beneficiu si in ce masura este un pericol pentru dezvoltarea copiilor?
Smartphone-urile, in ziua de azi, nu mai reprezinta un moft, ci o necesitate. Totul se invarte in mediul online si trebuie sa fim si noi conectati 24/24, daca vrem sa fim la curent cu tot ce se intampla. Copiii din ziua de azi au acces foarte usor la tehnologia moderna. Insa, volumul extraordinar de informatie ii afecteaza la nivel psihic si ii epuizeaza pe copii. Folosirea telefoanelor mobile are un rol fundamental in crearea unor modificari in creier. Cine ar fi crezut ca utilizarea smartphone-urilor poate schimba modul in care degetele si creierul lucreaza impreuna? Studiile au demonstrat faptul ca, activitatea electrica a creierului utilizatorului de smartphone se opreste pentru o scurta durata in momentul in care degetele ating ecranul, in timp ce telefoanele vechi nu aveau un asemenea efect negativ. Astfel, cercetatorii arata ca, cu cat este mai utilizat smartphone-ul, cu atat activitatea din cortex este mai scazuta. Asadar, utilizarea in exces a smartphone-urilor reprezinta un pericol in dezvoltarea copiilor.
Cum influenteaza digital media felul in care copiii simt si gandesc?
Se stie ca internetul este un instrument extrem de util in zilele noastre, nu mai reprezinta un lux, ci o nevoie iminenta. Dar folosirea indelungata a internetului scade nivelul de inteligenta si memoria. Avand acces nelimitat la informatie, creierul se obisnuieste sa nu mai memoreze cu atata usurinta, stiind ca poate oricand sa gaseasca informatia dorita stocata. Din acest punct de vedere, digital media are un impact negativ asupra dezvoltarii copiilor.
Ce se intampla in mintea unui copil de 2 ani atunci cand este lasat singur sa se uite la desene animate pe tableta?
Copilul primeste mesajul ca nu este suficient de important pentru parintele sau. S-a facut un studiu in care au fost incluse 3 grupe de copii: copii cu acces limitat la tableta/tv, copii cu acces moderat dar fara participarea parintilor si copii cu acces moderat dar cu participarea parintilor. Cei din ultima grupa au avut in timp rezultate foarte bune la scoala plus o dezvoltare psihoemotioanala buna. Mesajul pe care copilul il primeste este ca ceea ce face el conteaza pentru parintele sau.
Mai mult decat atat, la 2 ani un copil poate sa petreaca 1-2 h/zi uitandu-se la desene animate. Daca sta mai mult de atat, intra pe pilot automat si este nociv pentru el.
Un copil de doi ani nu face corelatia intre ce vede pe tableta si realitate. Exista riscul ca el sa ajunga sa faca aceasta confuzie si mai tarziu din cauza consumului excesiv de digital media?
Da, exista riscul sa isi formeze mecanisme eronate. Daca este expus in exces la scene cu violenta, este cu siguranta viitorul candidat al trainingurilor de “anger management”, pentru ca vor dezvolta un comportament agresiv.
Cand si cum intervine controlul parental in aceasta poveste?
Controlul parental este obligatoriu din secunda in care expunem copilul la o informatie pe care nu o putem controla. De aceea este de preferat ca expunerea sa se faca impreuna cu parintele si daca se poate sa fie la jocuri interactive, gen numarat, cantat, invatat cuvinte si nu lasat sa isi aleaga singur. Din acest punct de vedere expunerea la TV este mai putin nociva decat la tableta si smartphone, unde este doar la un click distanta de informatia care ii poate dauna.
Gresesc parintii care aleg e-book-uri in loc de carti printate?
Gresesc daca ajung sa foloseasca e-bookul ca sursa principala si nu ocazionala de informatie. E-bookul distrage copilul de la activitatea sa principala. Avand atat de multe butoane pe care sa apese, copilul nu este atent la informatie, chiar si cand face activitati impreuna cu parintele . Dar, atunci cand il folosesc impreuna, parintele trebuie sa aiba aceeasi atitudine ca la o carte printata, respectiv sa puna intrebari, sa faca observatii si sa implice copilul.
In contextul in care copiii isi vad parintii folosind diverse device-uri, aplicatii mobile etc, cum mai pot parintii sa puna interdictii si sa fie credibili in ochii copilului?
Rolul parintelui este sa stabileasaca limite si repere clare copilului si sa il invete de mic ca exista lucruri permise si lucruri nepermise in functie de varsta. Parintele foloseste telefonul in scop de serviciu, ceea ce nu este aplicabil la un copil. Copilul nu are emailuri de verificat, nu are deadlineuri si proiecte de submis. Daca parintele i se adreseaza copilului cu blandete si ii explica diferenta de responsabilitati, drepturi si obligatii intre un adult si un copil, acesta va intelege ca utilizarea tehnologiei nu este un comportament mimetic in oglinda, parinte/copil.
Care sunt exact riscurile consumului exagerat de digital media la copii?
-Probleme de comportament, ca de exemplu: hiperactivitate, deficit de atentie-ADHD, comportament agresiv, slaba integrare sociala.
-Probleme de greutate: obezitate, ca urmare a faptului ca nu fac miscare si stau in fata tv/tableta/telefon
-Probleme de somn: calitate scazuta a somnului, ca urmare a faptului ca exista intarzieri in eliberarea melatoninei si adorm foarte greu
-Probleme de dezvoltare sociala si emotionala
-Obiceiuri nesanatoase care sunt foarte greu de destructurat la varste mai mari
Ce se intampla daca parintele interzice total copilului sa vina in contact cu telefonul, tableta etc?
Se intampla acelasi lucru care se intampla si unui adult cand i se interzice. Ii creste interesul si dorinta de a face lucrurile interzise. Este foarte important sa i se explice “CE ARE VOIE sa faca” si NU “CE NU ARE VOIE sa faca”. Va fi mult mai receptiv la mesajele pozitive si mai usor de educat. Copii trebuiesc educati prin responsabilitatea alegerilor si nu prin punitie sau recompensa. De asemenea, copilul are nevoie sa stie ca are control, este competent si autonom. Toate acestea sunt dezvoltate doar printr-o educatie in care il invatam ce este responsabilitatea si cat de important este sa ne-o asumam cand facem alegeri.
Are copilul de clasa intai nevoie de telefon mobil? Multi dintre copiii de 7 ani au propriul telefon, iar parintii considera ca asa ii pot controla.
Nu, nu are nevoie. Rolul telefonului la varsta de 7 ani, este de a comunica cu parintii cand are nevoie si de a creste gradul de siguranta al parintelui referitor la ceea ce face si unde este copilul. Pentru aceasta nevoie, in acest moment exista device-uri special create, sub forma de ceas cu GPS inclus, in care copilul poate sa isi sune mama, tata sau 112. Astfel, parintele este in siguranta stiind unde este copilul in fiecare moment, putand sa ii monitorizeze traseul sau sa ii seteze aria in care e normal sa se afle; iar copilul are acces nelimitat la parinti si nu are acces la internet si jocuri.
Pana la urma telefonul ne face sa ne controlam copiii sau sa-i scapam de sub control?
Sa ii scapam de sub control.
Puteti sa ne sugerati o “dieta” sanatoasa de consum de digital media pentru copiii nostri?
Sigur, maxim 1-1,5 h pe zi, timp in care sa fie incluse desene animate, jocuri interactive, emisiuni educative si de preferat in prezenta parintelui. Un alt lucru important este ca aceste 1-1,5h sa fie impartite in calup-uri de cate 15-20 min, astfel incat copilul sa nu intre pe pilot automat, sa invete sa isi schimbe activitatile cu usurinta si sa nu isi oboseasca ochii.
Care este diferenta intre a lasa un copil sa construiasca singur cu lego si a-l lasa sa se uite singur la desene animate?
Constructia de Lego presupune activitate fizica si psihica. Copilul are procese cognitive mult mai intense cand face un lego, fiind pus sa gandeasca. La desene e suficient sa se uite, fara sa trebuiasca sa gandeasca atat de mult, de aceea si riscul de a intra pe pilot automat dupa 1 h.
Aplicatiile asa zis educative au capacitatea de a educa intr-adevar daca parintele nu reia “lectia”?
Orice activitate educativa daca e facuta cu interactiunea parintelui are rezulatate net superioare uneia facute doar de copil. Interactiunea si atentia acordata copiilor nostri prin joaca si nu numai este esential necesara pentru dezvoltarea armonioasa psiho-emotionala a unui copi.
Foto : Andreea Goia
*Nadia Gorduza, fondator Id Therapy Bespoke Treatment Center
Este medic, psihoterapeut şi business coach, EMBA, Trainer Institutul Gottman programele “Bring your Baby Home” si “7 Principles for Making a Marriage Work”, Terapeut de Cuplu Gottman, Reprezentant al Institutul Gottman din SUA, având certificări la nivel naţional şi internaţional.
http://www.idtherapy.ro nadia.gorduza@idtherapy.ro +40751 202 272